communicatie Hoe presenteer ik mijn bedrijf op social media?
Sociale media is tegenwoordig een essentieel onderdeel van goede marketing. Het is een gratis manier van reclame maken en bij goed gebruik, kan je hier veel uithalen voor je bedrijf.
Moet ik op iedere kanaal een account aanmaken, of is alleen Facebook genoeg?
Er zijn vele soorten social media. Op ieder medium bevind zich weer een andere doelgroep. Hoe meer accounts je als bedrijf hebt, hoe breder het bereik. Mits het goed bijgehouden en ingezet wordt. Een account waar niks op gebeurd kan je beter niet hebben, dit staat niet professioneel.
Dus kies de media waar jouw doelgroep in thuis is. En probeer daar één of meerdere keren per week iets op te posten.
Tip!
Maak van te voren een planning met wat je wanneer wilt plaatsten. Dit scheelt veel tijd, op de momenten dat je druk bent met klanten, heb je geen tijd (en zin!) om creatief bezig te zijn met die sociale kanalen.
Door het maken van een planning zorg je ook dat er één lijn komt in je berichten. Bedenk dus ook vooraf wat je wil uitstralen.
Wat moet ik plaatsen?
Deel afgerond projecten of juist projecten die nog midden in het proces zijn. Benoem samenwerkingen met een klant of partner, geeft een klein kijkje achter de schermen of deel regelmatig leuke weetjes.
Zorg dat wát je deelt, wel professioneel is. Deel zo min mogelijk privezaken als dit niet relevant is voor het bedrijf. Je kan bijvoorbeeld wel vertellen dat het personeel gezellig met z'n alle uiteten is geweest (waarbij je de gênante foto's beter even achterwegen laat) of dat de sportclub die jouw bedrijf sponsort, kampioen is geworden. Maar dat je op zondagochtend bent wezen hardlopen of dat het kinderfeestje van jou dochter een succes was, zijn meer berichten voor jouw privé-account. Wat je wel en niet kan delen is per bedrijf en per branche natuurlijk ook verschillend. Je mag het best een beetje persoonlijk maken dus probeer voor jezelf de afweging te maken wat je wel en niet wilt delen.
Tip: Tag waar kan ook jouw klanten of partners die je benoemd in het bericht. Hiermee bereik je ook hun volgers.
Verder is het goed zo min mogelijk dingen automatisch door te plaatsen op een ander kanaal maar zet alles er per kanaal op. De inhoud van dit bericht mag wel het zelfde zijn, pas zo nodig de tone of voice aan voor het gebruikte kanaal.
Wees interactief!
Als mensen de moeite nemen om een reactie te plaatsten onder jouw bericht, reageer daar dan ook op. Niet overal hoef je iets op terug te zeggen natuurlijk. Maar als mensen met een vraag komen, probeer dan zo snel mogelijk antwoord te geven. Ook als mensen iets negatiefs te zeggen hebben, probeer hier op een eerlijke en creatieve manier mee om te gaan.
Dus een website heb ik niet meer nodig?
Ons antwoord daarop is: 'natuurlijk wel!' Een goede website staat voor professionaliteit en is onmisbaar in deze tijd. Het geeft in één oogopslag de informatie waar jouw klant naar op zoek is. Ga maar bij jezelf na, je gaat eerder in zee met een bedrijf die een goede duidelijke website heeft! Social media is slechts een ondersteuning en een extra stukje reclame.
Samen sparren?
Wil je beginnen aan je eigen social media plan maar kan je wel wat hulp gebruiken? Samen met jou kunnen wij een plan opstellen zodat je zelf aan de slag kan met jouw social media.
Liever helemaal ontzorgd worden? Dat kan, wij verzorgen voor verschillende klanten hun social media zodat ze hier geen omkijken meer naar hebben.
Ook voor het verzorgen van een (nieuwe) website die helemaal voldoet aan de 'eisen' van deze tijd, bent u bij ons aan het goede adres.
Meer informatie, neem contact op.