Design De psychologie van kleur
Buiten het juiste lettertype, beeldmateriaal en positionering is kleur een belangrijk aspect van een ontwerp. Kleur roep namelijk onbewust associaties en emoties op. Kleuren hebben de kracht om beslissingen te beïnvloeden. Benieuwd welke betekenis verschillende kleuren hebben… wij vertellen er meer over. Wist je dat dit zelfs per cultuur kan verschillen? En per generatie? Echt waar, dit is méga interessant. Wat voor jou werkt, kan voor jouw doelgroep totáál anders zijn.
Omdat kleuren een krachtige invloed hebben op onze emoties, kunnen ze slim worden ingezet in marketing om een specifieke boodschap over te brengen aan een bepaalde doelgroep. Het kiezen van de juiste kleuren is essentieel bij het opbouwen van een herkenbare merkidentiteit, of het nu gaat om het ontwerp van het logo, de website of andere visuele inhoud. Denk bijvoorbeeld eens na: zou je eerder geneigd zijn om op een groene knop of een rode knop te klikken? En als je voor een schap staat met voedselverpakkingen in blauw en geel, welke zou je dan als eerste oppakken?
Wij nemen een aantal kleuren met je door…
Rood
Rood is een kleur met twee ‘gezichten’. Aan de ene kant symboliseert het liefde en kracht, terwijl het aan de andere kant fungeert als een krachtig waarschuwingsteken. Wanneer rood fel en prominent gebruikt wordt in reclame, kan het vaak geassocieerd worden met 'goedkoop'. Maar, wanneer je kiest voor een diep, warm bordeauxrood, straal je eerder zelfvertrouwen, kracht en passie uit.
Geel
Geel, een intense en opvallende kleur, speelt een prominente rol in het kleurenpalet. Wist je dat geel de lievelingskleur was van Vincent van Gogh? Het vertegenwoordigt warmte, humor, creativiteit, openheid, energie en vrolijkheid. Geel trekt de aandacht en is uitermate geschikt om opvallende eyecatchers toe te voegen aan je ontwerp. Wees echter voorzichtig, overmatig gebruik van geel kan een storend effect hebben, dus gebruikt het met mate ;)
Oranje
Oranje wordt vaak geassocieerd met geluk, succes, plezier en avontuurlijkheid. Het heeft een iets warmer karakter dan geel en is evenzeer een uitstekende blikvanger. In marketing wordt oranje vaak gezien als een iets subtieler alternatief voor rood. Het trekt de aandacht zonder al te dominant te zijn, vandaar dat veel call-to-action-uitingen gebruik maken van deze kleur.
Blauw
Blauw staat voor welzijn, waarheid, eerlijkheid en professionaliteit. Het is een uitstekende keuze voor zakelijke doeleinden, omdat het vertrouwen en loyaliteit symboliseert. Denk aan social mediaplatforms als Facebook, LinkedIn en Twitter.
Echter, wanneer blauw wordt gebruikt in de context van voedsel, kan dit soms minder positieve associaties oproepen. Blauw laat onze eetlust verdwijnen. Ons brein wordt erdoor afgeschrikt omdat het zelden een natuurlijke kleur voor voedsel is.
Natuurlijk zijn er talloze tinten blauw, variërend van marine- en hemelsblauw tot turquoise en verkeersblauw, elk met hun eigen unieke interpretatie.
Wist je dat, waar wij in het westen blauw associëren met ‘jongen’ wordt het in China juist voor meisjes gebruikt.
Groen
Groen, de kleur van de natuur, staat symbool voor leven en vruchtbaarheid. In marketing wordt groen vaak ingezet als een symbool van gezondheid, biologische, milieubewuste en vegetarische opties. Daarnaast vertegenwoordigt groen ook doorzettingsvermogen en respect.
Magenta
Dé kleur van Elan! En niet voor niks, het straat levendigheid en passie uit. Verder wordt het geassocieerd met out-of-the-box of nét even anders. Precies wat past bij Elan natuurlijk!
Hoewel roze lange tijd werd geassocieerd met een meisjesachtige en zachte uitstraling, vervaagt dit stereotype langzaam. Steeds meer merken die zich niet traditioneel richten op vrouwen, gebruiken deze kleur in hun marketingstrategieën. Volgens kleurpsychologie wordt roze vaak geassocieerd met speelsheid, plezier en lichtheid. Heldere tinten zoals magenta of fuchsia vallen op, terwijl ze minder confronterend of dreigend zijn dan rood.
Paars
De kleur paars symboliseert vaak luxe, royalty, adel en wijsheid. Paarse stof was vroeger erg duur, daarom wordt paars geassocieerd met rijkdom en luxe.
Paars is een vrij ongebruikelijke kleur in de marketing. Het wordt ook vaak in verband gezien met het ‘onnatuurlijke’ en spiritueel.
Bruin
Hoewel bruin misschien niet direct als de meest opwindende kleur wordt beschouwd, kan het toch effectief worden gebruikt om een warme, aardse sfeer te creëren. Het is immers de kleur van hout, zand, modder en tal van andere natuurlijke elementen.
Per cultuur verschillend
De interpretatie van kleuren verschilt ook per cultuur, opvoeding, locatie en leeftijd. Dit wordt naast je visuele en emotionele ervaring ook nog eens versterkt met de ervaring die jij hebt met kleur.
Waar wij in het westen wit vaak associëren met een huwelijk en geboorte, betekend het in het Oosten en een deel van Afrika juist de dood, onheilspellend en verdriet. In het Westen wordt blauw doorgaans gezien als symbool van betrouwbaarheid en loyaliteit, maar in Japan wordt het eerder geassocieerd met slechtheid en het bovennatuurlijke. Wist je dat in Italië de kleur groen volgens traditie ongeluk brengt?
Maar ook onze oosterburen hebben andere manieren van kleuren interpretatie. Waar het KNMI in Nederland een gevaarlijk weersverschijnsel met rood aangeeft, doen ze dat in Duitsland (Deutsche Wetter Dienst) met juist met paars.
Generatiekloof
De oudere generatie heeft vaak een sterke affiniteit met primaire kleuren, zoals rood, blauw en geel, welke prominent aanwezig waren in veel reclamewerk uit de jaren 80 en 90. Deze kleuren wekken nostalgische gevoelens op en hebben een vertrouwde uitstraling voor deze doelgroep.
Echter, de jongere generatie heeft zich vaak afgewend van deze traditionele kleurenschema's. Ze verlangen naar meer unieke en gedurfde kleurencombinaties die passen bij hun moderne en diverse levensstijl. Op zoek zijn naar iets dat hen onderscheidt en aanspreekt in een wereld vol visuele prikkels.
Wist je dat mensen binnen slechts 90 seconden een oordeel over een bedrijf of product vormen? En dat tussen de 62% en 90% van dat oordeel alleen is gebaseerd op kleur?
De kracht van kleuren in jouw voordeel gebruiken? Verken de fascinerende wereld van kleurenpsychologie en ontdek hoe de juiste kleurkeuze jouw merk kunnen versterken. Een sterk merk opbouwen, laat Elan over jouw kleurenpsychologie buigen.