

Design Boost je logo!
We zitten alweer in juli van het nieuwe jaar, een goed moment om te schrijven wat zich in de grafische wereld afspeelt. Na wat research op het web ben ik uitgekomen op de trends op het gebied van logo’s. Hoewel logo’s een duurzame investering zijn en door de jaren heen hét eerste herkenningspunt van een bedrijf of merk worden, zijn er elk jaar toch weer wat nieuwe trends. In deze blog kijk ik vooruit naar de 5 logo design trends in 2020.
Minimalisme
Hoewel een logo altijd een kwestie van smaak is en aan bepaalde eisen moet voldoen is minimalisme hot! Deze trend zal ons voorlopig nog niet verlaten. Inspelen op deze actualiteit? Goed nieuws! Ook een bestaand logo kan geminimaliseerd (versimpeld) worden, zodat herkenbaarheid blijft maar het logo ook laat zien dat het een bedrijf of merk vertegenwoordigd dat actueel is en blijft. Door dit minimalisme zien we veel dunne lijnen en eenvoudige geometrische vormen.
Smarter in je uitstraling?!
Waarom minimalisme zo populair is? Dat komt mede door de opkomst van de smartphone. Steeds meer mensen gebruiken hun mobiel om te surfen op het internet. Doordat de websites responsive (websites passen zich automatisch aan, aan elk willekeurig beeldmerk) zijn geworden horen daar ook responsive logo’s bij.
Animatie
Geanimeerde logo’s zie je ook steeds meer en meer. Een dynamisch weergave van je logo kan nog beter het gevoel dat je met je logo wilt overbrengen uitdrukken. Het voegt ook iets unieks toe aan je merk. Dit zorgt ervoor dat je logo gemakkelijk herkend wordt en dus ook beter blijft hangen, het laat een hoge mate van professionaliteit zien en de verassing van een geanimeerd logo zorgt voor een positief effect op mensen die het logo zien. Zelf ben ik van mening dat je een logo kan animeren als er ook een beeldmerk in zit. Een logo met alleen een woordmerk, zoals bijvoorbeeld Elan, vind ik hier minder geschikt voor.
Kleurverlopen
Ze zijn er weer! De kleurverlopen. In de jaren ‘90 en begin van 00’s werd er heel veel gebruik gemaakt van allerlei bonte kleurverlopen. Het liefst ook nog voorzien van schaduwen en 3D effect. Nou sta ik er binnen Elan om bekend dat ik niet van schaduwen en 3D effecten houd en deze ook minimaal wil gebruiken maar met kleurverlopen kan ik zeker wel werken. Het zorgt voor net wat meer diepte in je logo. Niet alle logo’s zijn hiervoor geschikt vind ik. Maar dat is zeker ook een kwestie van smaak.
Retro stijl
I love retro stijl. Het hoeft niet allemaal strak en minimalistisch te zijn! Retro stijl slaat niet bijzonder op het ontwerp, want ik vind dit niet iets tijdloos. Maar zeker wel toepasbaar in de algehele huisstijl. Het is de kunst om de retrostijl zo toe te passen dat het niet de plank misslaat en ik zou dit ook zeker niet bij elke branche kunnen invullen. Bij een retro stijl kan je denken aan een grungy effect, retro kleuren en een ‘versleten’ look. Het is de kunst van ons, als designer, dit een positieve draai te geven natuurlijk.
Zelf lettertypes en woordmerken ontwerpen
Vaak worden bestaande fonts gebruikt voor een logo. Zelf probeer is daar toch altijd wel iets mee te doen door bijvoorbeeld een letter aan te passen of een andere ronding mee te geven. Zelf werk ik met een Wacom tablet en daarmee kan je je eigen handschrift mooi laten zien, tenminste als je een mooi handschrift hebt. Het is arbeidsintensief, maar soms is tijd niet belangrijk.
Ik, als grafisch designer van Elan, ben benieuwd welke trends ik op jouw (vernieuwde) logo mag gaan toepassen. Het is nou eenmaal belangrijk om met de tijd mee te gaan. Wellicht dat ik je zal benaderen om je logo te laten vernieuwen of, minder rigoureus, te minimaliseren. Niet omdat jouw logo fout of verkeerd is maar omdat ik denk dat jouw logo wel een nieuwe boost kan gebruiken. Ben je, na dit gelezen te hebben, zelf al tot de conclusie gekomen dat dit verhaal voor jouw bedrijf van toepassing is? Ik sta graag voor je klaar om de mogelijkheden door te nemen.
Neem vrijblijvend contact met mij op.