

Design 5 tips waar een goed logo aan moet voldoen
5 tips waar een goed logo aan moet voldoen
#Tip1 - Kies het juiste font!
Er zijn ontelbaar verschillende fonts (lettertypes) te vinden. Het gebruik van het juiste font voor je logo is essentieel. Het moet precies passen bij datgene wat je wilt uitstralen. Zakelijk, persoonlijk, speels of authentiek: een font kan al veel vertellen over het soort bedrijf.
Wist je dat mensen gevoelens en associaties hebben bij lettertypes? De keuze van je lettertype heeft dus invloed op hoe mensen de inhoud van je tekst ervaren.
En het hangt ook af van de bedrijfsnaam. Bepaalde letters zijn door hun vorm in sommige fonts simpelweg niet mooi. Het juiste lettertype is bovendien een weloverwogen keuze. Keuzestress? Laat dat maar aan onze grafische studio over!
#Tip2 - Kies de juiste kleur!
Kleuren zijn ontzettend belangrijk. Hetzelfde logo, maar dan in een andere kleur, kan een totaal andere boodschap overbrengen. Wist je dat mensen binnen slechts 90 seconden een oordeel over een bedrijf of product vormen? En dat tussen de 62% en 90% van dat oordeel alleen is gebaseerd op kleur? Daarom is een goede kleurkeuze onmisbaar; kies voor kleuren die passen bij jouw bedrijf. Maar het hoeft niet altijd een voor de hand liggende keuze te zijn, zorg ervoor dat je opvalt tussen jouw concurrenten. Want waarom zou een hovenier altijd een groen logo moeten hebben?
#Tip3 - De juiste positie!
Evenwicht en balans zijn belangrijk in een goed logo. Alle elementen moeten goed passen en op de juiste manier samenkomen. Maak je gebruik van een beeldmerk in jouw logo, of is alleen een krachtig woord al genoeg? Een beeldmerk kan verweven worden in de letters of als een op zichzelf staand logo functioneren. Daarnaast kan een letter ook een aparte twist krijgen, waardoor het geheel een uniek logo wordt.
#Tip4 - Less = more!
Als ondernemer ben je natuurlijk veelzijdig, en dit wil je ook laten zien in je logo. Maar pas op dat dit niet jouw struikelblok wordt. Een logo moet krachtig en duidelijk zijn, en zonder onnodige details. Het is geen stripverhaal waarin alle diensten naar voren komen; het moet een stevig merk zijn. De kracht van het weglaten vraagt soms wel wat lef. Durf jij het aan?
#Tip5 – Vernieuw!
Jouw logo is jouw herkenning en dat wil je natuurlijk zo houden. Toch is het belangrijk dat je met de tijd mee blijft gaan en zo nu en dan eens wat opfrist. Het valt vaak niet eens op, maar grote merken doen dit ook! Kijk maar eens naar Google, HEMA of McDonald’s, grote merken die door de jaren heen kleine aanpassingen hebben gedaan aan hun logo, waardoor ze met de tijd mee gaan.
Ook toe aan een nieuw of opgefrist logo? Kom gerust eens langs, onze vormgevers weten hier wel raad mee!