

Print media Papier blijft onmisbaar in deze digitale wereld
Ondanks de snelle digitalisering blijft papier een cruciaal onderdeel van de marketingmix. Zelf heb ik het afgelopen jaar een cursus neuromarketing afgerond. Deze onderzoeken naar het menselijke brein met betrekking tot marketing blijven me fascineren. Interessante feiten die wij dan weer kunnen toepassen op jóuw ontwerp.
Een van de meest opmerkelijke ontdekkingen? Hoe krachtig printmedia nog steeds is tot zelfs in deze digitale tijd.
Print media blijft beter plakken
Uit onderzoek blijkt dat een TV-commercial nog steeds een hoger verlangen kan creëren bij de consument, maar dat printmedia beter blijft hangen in het geheugen. Alles wat we lezen van papier wordt beter geordend in ons brein dan een artikel van een beeldscherm. Daarom zijn fysieke schoolboeken eigenlijk nog steeds beter dan een tablet of laptop (alleen dat is zo’n gesleep).
Dit komt omdat papieren media een goede mix heeft tussen overbelasting en verveling. Iets wat saai is, trekt niet onze aandacht, logisch! Maar te veel prikkels zorgen voor een overbelasting en maken het moeilijk te begrijpen; daardoor haken de meeste ook af.
De beleving: print versus pixels
Papieren uitingen geven een verschil in beleving. Zo bestaat het fenomeen ‘the paper bonus’ waarbij mensen het gevoel van papier ervaren als een ‘cadeautje’. Als het dan nog iets is wat we open kunnen slaan is het helemaal feest.
Ook het design is belangrijk; zo valt er veel winst te behalen in de manier waarop producten worden geordend en weergegeven. En wat dacht je van prijsdesign? Laat deze uitdagingen maar aan ons grafische team over.
In the mix!
De combinatie van digitale en papieren media werk goed in de mediamix. Voor commerciële reclame geldt: begin met print, bijvoorbeeld een huis-aan-huisfolder, gevolgd door digitaal, bijvoorbeeld een social mediacampagne. Deze volgorde zorgt voor verhoogde winkelaandacht. Voor informatieve commercials (bijvoorbeeld van SIRE of de Rijksoverheid) geldt dit juist andersom.
Welke mix het beste werkt, is uiteraard afhankelijk van jouw product, doel en doelgroep. Elan helpt graag om voor jouw bedrijf het beste marketingplan op te stellen.