Media Hyperdermic Needle Theory
Een onderhuidse naald theorie… Klinkt behoorlijk creepy, vind je niet?
Het is dan ook een achterhaalde theorie, maar nog steeds interessant! De HNT werd bedacht rond de jaren 30 als deel van de theorieën rondom het gedrag van de mens. De media kwam omhoog en de maakbaarheid van de samenleving werd bekeken. Begrippen als ‘ontvanger’ en ‘zender’ stonden in een ander contrast dan tegenwoordig. Een andere benaming voor deze theorie was ook wel ‘The Magic Bullet’.
- Mensen worden uniform aangestuurd vanuit hun instinct.
- Mensen reageren min of meer hetzelfde op een boodschap.
- De media vuurt de boodschap vanuit ‘the media gun’ rechtstreeks in het hoofd van de ontvanger (headshot).
Deze theorie is uiteraard getest op meerdere wijzen, de leukste is nog wel ‘The War of the Worlds’. We bedoelen dan niet de film maar een uitzending van CBS van een hoorspel. Een hoorspel was het vroegere ‘radioentertainment’ waar men door stemacteurs en geluiden een verhaal vertelden. In deze wereldberoemde uitzending werd door middel van radioboodschappen gepretendeerd dat de wereld onder aanval was van ‘marsmannetjes’
De radio speelde een stuk na uit het boek ‘War of the Worlds’, geschreven door H.G. Wells. Over de resultaten hiervan wordt nog steeds gespeculeerd. Sommige claimen grootse paniek onder burgers in de Verenigde Staten.
Ongeacht paniek of geen paniek is de theorie achterhaald. Publiek is niet passief en accepteert niet alles wat de media afvuurt. Een toffe theorie, zeker als je kijkt naar de opkomst van de media en propaganda gedurende de Tweede Wereldoorlog die kort daarna begon.
Hoe halen we mensen over? Hoe gaan we om met persuasieve communicatie (gericht op het veranderen of ‘overhalen’ van iemands mening), er wordt zoveel over geschreven.
Iedereen is weer anders, daarom kun je een publiek niet als homogeen bestempelen (natuurlijk hebben we overlappende factoren). Daarnaast denken we allemaal anders over zaken en verwerken we daardoor boodschappen anders en is het merendeel van de mensen dankzij o.a. sociale media niet meer passief.
De sociale media stellen ons in staat om alles zelf verder te spelen. Berichten die vroeger ver weg waren rollen nu via jouw persoonlijke ‘feed’ de huiskamer binnen. Dit is soms heel positief als er ergens een schattig katje ligt te knorren in iemands handpalm maar helaas soms ook heel negatief, denk aan de boodschappen die verzonden werden door IS, fake news en die ene persoon met glitterplaatjes elke ochtend 😉