
DoorYvonne JansenDesign Een goed logo is geen stripverhaal!
Als ondernemer wil je natuurlijk dat je logo de veelzijdigheid van je bedrijf weergeeft. Het is verleidelijk om al je diensten of producten in één ontwerp te stoppen om te laten zien wat je allemaal te bieden hebt. Maar pas op: juist deze aanpak kan je grootste valkuil worden. Een logo moet krachtig en duidelijk zijn, en niet vol met onnodige details.
Een goed logo is niet bedoeld om elk aspect van je onderneming te illustreren. Het moet vooral krachtig en duidelijk zijn. Wanneer je probeert te veel details in je logo te verwerken, verliest het zijn effectiviteit. Het wordt rommelig, onduidelijk en verliest zijn aantrekkingskracht. Klanten moeten in één oogopslag jouw huisstijl kunnen herkennen. Een logo is geen stripverhaal; het is een symbool, een ankerpunt voor je merk.
Less = more
De kunst van het weglaten. Door te kiezen voor eenvoud creëer je een ontwerp dat makkelijk herkenbaar is. Denk bijvoorbeeld aan iconische logo’s zoals dat van Apple of Nike. Wat ze zo sterk maakt, is hun eenvoud.
Dit vereist echter wel lef. Het kan eng zijn om niet alles in je logo te willen stoppen, omdat je misschien denkt dat je niet genoeg vertelt over je bedrijf. Maar onthoud: een logo is slechts het startpunt van je merkidentiteit. Het moet sterk en duidelijk zijn en met de juiste marketing wordt jouw merk net zo herkenbaar als die van Nike of Google. Laat de details over je producten en diensten over aan andere communicatiemiddelen.
Brand assets
In een goed opgebouwde huisstijl is er ruimte voor meer brand assets die jouw merk ondersteunen. Dit kunnen specifieke kleuren of lettertypes zijn, maar ook geluiden of beeldmateriaal. Denk bijvoorbeeld aan de hamburger van McDonald’s; advertenties met een foto van hun klassieke burger doen de consument al aan McDonald’s denken, zonder dat de typische ‘M’ (ook een brand asset) in beeld is.
Kies voor eenvoud en geef je merk de kracht die het verdient. Less = more! Durf jij het aan?





